Växer Din organisation med produkter och tjänster? Eller ska Ditt företag slås samman med ett annat företag som redan har ett inarbetat namn i branschen? Ska Ni starta upp samma verksamhet på en ny ort? Frågorna kan vara många kring hur Du egentligen ska marknadsföra Ditt företag och vårda Ditt varumärke. För att Ditt företag inte ska ”spreta” för mycket, och kunna klara av att hålla en ”röd tråd” i sin kommunikation – krävs mer än en gemensam företagslogotyp.

 

Kanske är det dags för Ditt företag att skaffa sig en Grafisk manual där alltifrån vilka färger, typsnitt och bildspråk Ditt företag får och ska använda konsekvent finns med. En ”Brand book”, för att värna om varumärket helt enkelt – precis som inredningen på en franchise-restaurang. Man vill ju att Kunderna liksom medarbetarna ska känna igen sig. Den där ”vi”-känslan, bygger ju faktiskt på mer än bara laganda. Det kan Starfields grafiska designers hjälpa dig med. En annan viktig del är den inriktning Ditt företag tar när ni växer, se några exempel nedan:

 

1) The “Branded House”

I denna metod, är företaget varumärket. Alla produkter och tjänster inom företaget kommer att vara delmängder av det primära varumärket. Ett bra exempel på ett företag som kör metoden är Apple. De använder snarlika namn på alla sina produkter/tjänster: iPod, iMac, iTunes, iPhone, etc. Intressenterna vet vad de får och produkterna med sina olika kärnvärden är tydligt.

 

2) The “House of Brands”
Denna arkitektur fokuserar på branding av flera sub-varumärken medan det primära varumärket blir litet eller inte alls får någon uppmärksamhet. Procter & Gamble är ett perfekt exempel. P&G står bakom massor av kända varumärken: Pampers, Duracell och Gillette är bara några. Axfood ett annat där bland annat Hemköp, Willys, Eldorado, Direkten med flera ryms. Det tyska företaget Beiersdorf AG som saluför välkända varumärken som Nivea är ett tredje. Själva företaget i sig får väldigt liten betydelse i denna arkitektur och fördelen här kan vara om ett av alla varumärken eller projekt hamnar i blåsväder, skadas inte Ditt egentliga företag ur en medial synpunkt. Via sociala medier kan ju annars ett dåligt rykte, väldigt snabbt rasera ett varumärke eller ett helt företag. Lite som att investera i olika aktier – att sprida riskerna helt enkelt.

 

3)  The “House Blend”

Den här arkitekturen är baserad på utvecklingen av sub-varumärken med ökad trovärdighet för det befintliga modervarumärket. Google, till exempel – började som en sökmotor och fortsatte sedan att etablera sitt primära varumärke genom erbjudanden som Gmail, Kalender och Kartor.. så småningom började de att förvärva andra, mindre teknikföretag som Blogger, Picasa och YouTube. Dessa förvärv behöll sina befintliga varumärken men har vunnit trovärdighet genom det primära varumärket Google.

 

Starfields duktiga rådgivare och IKT-strateger vill mer än gärna hjälpa Ditt företag att växa på ”rätt” sätt.

Kontakta oss för offert – här